VÅRE BÆREKRAFTSMÅL FOR 2021 OG FREMTIDEN!

Liten og Lykkelig er en inkluderende bedrift, vi bryr oss om bærekraft, menneskeverd og har gode verdier. Vi har ikke før nå satt oss så kokrete mål, men alltid prøvd å gå etter hvilke leverandører som vi kan representere med god samvittighet. Vi er et AS og har masse utgifter, derfor må vi prøve å kombinere salg med våre verdier på best mulig måte.

Bærekraftsmål nr 1: Vi ønsker å redusere klima- og miljøbelastingen!
Dette er et omfattende og kostbart prosjekt og er ikke gjort over natten, derfor vil vi satse på en gradvis løsning hvor vi kutter ut plast ett sted etter et annet. For å gjøre dette skal vi:

  •  Bytte ut alle plastposer med med et bedre alternativ, for eksempel papirposer og handlenett. Dette ønsker vi å gjøre innen 2022.
  • Ikke selge produkter som inneholder fluor. Gore-tex vil du derfor aldri finne hos oss. Dette har vi aldri gjort, og kommer aldri til å gjøre.
  • Masse av det vi selger er økologisk eller organisk. Målet er at alt vi selger skal være sertifisert innenfor Oeko-tex eller andre spesifiseringer som gjør at vi vet at det er kvalitet uten miljøsvinn. Dette skal være på plass innen 2023, selv om mesteparten av det vi selger allerede er sertifisert.
  • Leker av plast. For det meste er alle lekene vi selger i butikken av treverk, om ikke er de av resirkulert plast eller andre materiaer som ikke er like skadelig for planeten vår som plast. Innen 2022 skal vi ikke selge en eneste leke av plast.
  • Vi hadde tidligere en bruktavdeling i fysisk butikk, som det ikke ble plass for når vi fikk ta over Nille i sandnessjøen sin gamle butikkinnredning og fikk inn nye varer. Vi ønsker å starte denne avdelingen i nettbutikken innen høsten 2021.

Bærekraftsmål nr 2: Vi ønsker å bidra til mangfold!
Visjonen vår er at vi skal være en butikk for alle! Lyshudet, mørkhudet, to mødre, to fedre, en av hvert kjønn. ALLE skal føle seg velkommen hos Liten og Lykkelig, og dette er viktig at vi også viser utad.

  • Våre sosiale medier skal representere en hver familie i Norge. Vi skal derfor kjøre kampanjer der vi har med løvemammaer, heterofile og homofile par, mørkhudede  og lyshudede. Det har blitt en tendens til å vise frem egne barn i reklamesammenheng på sosiale medier, og dette er til dels uheldig for å vise mangfold. Dette skal vi gjøre i Juli og fortsette videre med så lenge jeg har beslutningsmyndighet.
  • Være til hjelp for nav med å ansette folk som har havnet utenfor samfunnet på et vis. Vi har pr dags dato en veldig liten bedrift men har allerede hjulpet til med arbeidstrening på flere nivå, noe vi kommer til å fortsette med når vi utvider med flere butikker.

Bærekraftsmål nr 3: Gode produksjonsomstendigheter. Det er ingen ting som er værre enn barn som lider, men det skjer dessverre alt for ofte i denne verden vi bor i. 10år gamle jenter og gutter på 18 dagers arbeidstimer uten pauser og alt for lave løninger.

  • Vi vil velge bort merker vi VET har fabrikker med disse produksjonsomstendighetene. Vi kommer derfor aldri til å selge merker som ikke følger våre verdier. Målet vårt for 2021 er å kontakte alle merkene og få mer nøye spesifikasjoner på hva de egentlig står for, og hva vi lover kundene våre når de handler deres merker hos oss.
  •  Etter hvert ønsker vi å investere 1% av omsetningen i veldedig arbeid. Gjerne noe som har med kvinner og barn å gjøre.

 

Ha en fin uke videre alle sammen, dere er en fantastisk gjeng! Lurer du på noe til neste uke?


Legg igjen en kommentar

Merk at kommentarer må bli godkjent før de publiseres